از گناه تنفر داشته باش نه از گناهکار .گاندی
کسی که حفظ جان را مقدم بر آزادی بداند، لیاقت آزادی را ندارد.بنجامین فرانکلین

| صفحه اصلی | گالری عکس | آموزش | تازه ها | اوقات شرعی روستا | آب و هوای روستا | نقشه هوایی روستا | تالار گفتگو | دانلود | پیوندها | تماس با ما |

سنگ سنگ چله پا.

توضیحات:این بازی را با تعداد 6 و 7 نفر به بالا می شود انجام داد که یک نفر(بزرگتر از همه) اوستا می شود و بقیه در کنار هم قرار می گیرند ؛ روی یک خط و دست ها را پشت سر خود می آورند و اوستا با در دست داشتن یک سنگ معمولی در پشت سر بچه ها راه می رود و با خواندن شعر سنگ سنگ چله پا نه در زمین نه در هوا، در دست هر که هست بارا بازی را شروع می کند . در طی خواندن این شعر ، اوستا سنگ را به طوری که بقیه نفهمند در دست یکی از افراد قرار می دهد. با تمام کردن شعر، این فرد باید به طوری که پاهای بقیه افراد که در اطراف او و همبازی او هستند به او برخورد نکند؛ از گروه جدا می شود. اگر به درستی این کار را انجام داد به بازی برمی گردد و ادامه می دهد اما اگر دیگران توانستند به او ضربه ای وارد کنند فرد مورد نظر از بازی باید خارج شود. در واقع فردی که سنگ در دستش است باید سعی کند فرار کند و افراد دیگر باید سعی کند به او با پا ضربه بزنند. این کار آنقدر تکرار می شود تا فقط 2 نفر باقی بمانند. این دو نفر برنده بازی هستند.

قوانین بازی:

1-هر کس به دروغ و برای پرت کردن حواس دیگران حرکت کند، حذف می شود

2-در طی بازی هر کس به پشت سر خود نگاه کند، حذف می شود.

3-هر کس از کمر به بالا ضربه بزند، باید از بازی خارج شود.

4-اگر اوستا سنگ را در دست خود نگه دارد و در دست کسی نگذارد یا اینکه دو سنگ وارد بازی کند؛ حذف و به مدت دو شب ، حق بازی ندارد.

6-تشخیص یا عدم تشخیص برخورد ضربه با داور است و هیچکس حق اعتراض ندارد و در صورت ادامه اعتراض حذف می شود.امیدواریم از این بازی لذت ببرید.

نویسنده: داود ׀ تاریخ: یک شنبه 1 مرداد 1391برچسب:سنگ سنگ چله پا, , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

شرح تيشله بازي به روش چشمي:

چاله اي كه به روش قبل ذكر شد را آماده ميكنيم( قطر دو سانتيمتر و عمق ۲ - ۵/۲ سانتيمتر)و دو الي سه تيشله در داخل چاله ميگذاريم و بعد يك نفر بازي را شروع ميكند(قوش قوش)،به اين صورت است كه يك نفر د ر كنار چاله مي ايستد(عمود بر چاله)و يك چشم خود را مي بندد و يك تيشله را كنار چشم ديگرش(باز)ميگذارد و بايد طوري عمود كند كه تيشله هايي كه در چاله است را بيرون بياورد، گاهى بازى بر سر پول انجام مى‌شود. (به ازاء هر تيشله كه بيرون بيايد مبلغى را از قبل تعيين مى‌کنند)نوبتي اين كار را انجام ميدهند تمام شدن بازي اختياري است(زمان يا مرحله خاصي براي بازي تعيين نشده است).

شرح تيشله بازي به روش دايره اي بزرگ:

دايره اي به شعاع يك متر و نيم روي زمين ميكشيم و بعد خطي به فاصله 4 متر از مركز دايره به عنوان مبنا ميكشيم اصولا اين بازي دو نفره است.

اين دو نفر به انتخاب خود(7 الي10) تيشله در داخل دايره قرار ميدهند(كنار هم به صورت خطي) و با استفاده از روشهاي خود(قوش قوش) يك نفر بازي را شروع ميكند،اين نفر بايد سعي كند با تيشله اي كه در دست دارد به تيشله هاي داخل دايره بزند اگر اين كار اتفاق نيفتاد كه نفر بعدي شروع ميكند(اين حركت زماني به پايان ميرسد كه بالاخره تيشله اش با تيشله هاي داخل دايره برخورد كند يا به لهجه آزادواري تير زدن)، نفري كه تير زد ميرود روي خط دايره(جايي كه به نطر خودش بهتر بود) و بايد سعي كند تيشله هاي داخل دايره را بيرون ببرد(با تير زدن)،اگر تونست تير بزند ولي تيشله از دايره بيرون نرفت ميتواند دوباره خودش شروع كند ولي اگ نتونست تير بزند بايد نفر بعدي به همين صورت بازي كند.

اين بازي زماني به پايان ميرسد كه تيشله هاي داخل دايره تمام شود.

نكته:اين بازي خيلي كم سر پول انجام ميشود.

نكته 2:تيشله ها را كسي برميدارد كه بتواند با استفاده از تير زدن از دايره خارج كند.

شرح تيشله بازي به روش دايره اي كوچك:

دايره اي به قطر يك وجب دست روي زمين ميكشيم(سطح شيبدار يعني كنار ديوارهم ميشود)ميتوان اين بازي را دو نفره يا سه نفره ادامه داد،تعدادي تيشله به دلخواه(هر نفر2 الي 4)داخل دايره قرار ميدهيم و بايد هر نفر در يك طرف دايره باشد بعد از اين كار يك نفر به انتخاب خودشان بازي را شروع مي كند و نفري كه قرار است بازي را شروع كند بايد تيشله اش را به طرف تيشله حريف بيندازد و اگر اين فاصله كمتر از يك وجب يا يك وجب شد همين شخص تيشله را به دايره ميزند بايد سعي كند تيشله ها را از داخل دايره بيرون بيارد اگر اين كار را انجام داد تيشله هايي كه بيرون رفته است را برميدارد و نفر بعد شروع ميكند ولي اگر نتونست تير بزند يا وجب كند بدون اينكه تيشله اي را بردارد بايد نفر بعد شروع كند.(به همين صورت اول وجب كند بعد تير بزند).

زماني اين بازي به اتمام ميرسد كه تيشله اي داخل دايره نماند

نویسنده: ׀ تاریخ: پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:تيشله بازي ,بازی محلی,ازادوار, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اين بازي به اين صورت است كه افراد به دو گروه مساوي تقسيم ميشوند،محدوديت نفر ندارد ولي بهتر است كه 4 تا 7 نفر باشند،اين بازي نياز به يك ميدان بزرگي دارد،بايد ما دو تا خط به فاصله 100 متر بكشيم (بيشتر از صد متر هم ميشود بستگي به توان افراد دارد).

حالا بايد يك گروه اين طرف خط باشد و گروه ديگر آن طرف خط.

بعد از اين كار بايد يك گروهي بايد بازي را شروع كند كه با استفاده از روشهاي رايج در آزادوار(قوش قوش)اين كار را انجام ميدهيم.

فرض بر اينكه يك گر‌‌‌‌‌وه بازي را شروع ميكند حالا يك نفر از همين گروه بايد دقيقا به وسط فاصله اي كه مشخص كرديم برود(وسط بازي مشخص شود )حالا بايد با چوب، توپ را به طرف زمين حريف بزند طوري كه از افراد گروه حريف رد شود چون به محض اينكه توپ را زد بايد تا خط زمين حريف برود و دوباره به جاي خود برگردد،حالا اگر توپ را زد و آن گروه توپ را با يك دست بگيرند كل گروهي كه بازي را شروع كرده اند شكست خوردند و گروه ديگر شروع ميكنند.

ولي اگر توپ را زد و قبل از اينكه بخواهد به سر جاي اولش برسد افراد گروه حريف توپ را ميگيرند و به سمتش پرت ميكنند اگر بهش خورد كه اين نفر(كسيكه كه توپ را با چوب زده بود)باخته است و بايد از بازي بيرون برود ولي اگر توپ بهش نخورد بازي را ادامه ميدهيم بدون اينكه كسي از بازي بيرون برود.

ادامه دادن بايد توسط گروهي كه بازي را شروع كرده است انجام بگيرد ولي فرد قبلي نباشد،اين بازي زماني به پايان ميرسد كه گروه حريف با توپ به تك تك افراد بزنند.

وقتي تمام افرادي كه بازي را شروع كردند از بازي بركنار شدند(باختند)،بازي را شروع ميكنيم با گروه ديگر.

توجه:بايد سعي كنيم توپ را زودتر بگيريم و به آنها بزنيم تا افراد آن گروه زودتر تمام شوند تا بازي را خودمان شروع كنيم

نویسنده: ׀ تاریخ: پنج شنبه 3 شهريور 1390برچسب:بازي محلي,توپ , چوب,بازي محلي توپ و چوب, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

این بازی به این گونه که افراد به دو گروه مساوی تقسیم میشوند(هر گروه 5 تا 10 نفر)؛ در ضمن باید یک زمین به مساحت50 متر (حجمی که تعداد افراد قرار میگیرند به همان اندازه زمین خالی باشد) برای این بازی در نظر گرفته میشود که این زمین را به دو قسمت مساوی تقسیم میکنیم به خاطر اینکه هر گروه در یک قسمت قرار گیرد.

برای اینکه بفهمیم کدام گروه باید بازی را اول شروع کند با یکی از روشها(قوش قوش کردن)مشخص میشود.

در ضمن وسیله مورد نیاز این بازی یک کمربند است.

شروع بازی:

یکی از افراد گروهی که باید بازی را شروع کند با کمربند و با صدای کبدیییییییییییییی...،به طرف زمین حریف رفته و باید با کمربند حریف های خود را بزند اگر دو نفر از آنها را زد و بدون اینکه صدایش قطع شود به زمین خود برگشت آن دو نفر از بازی اخراج میشوند؛ بعد یک نفر از آن گروه بازی را به همین صورت انجام میدهد حال فرض بر این است که این فرد یکی از آنها را کمربند میزند و وقتی که میخواهد به طرف زمین خودشان بیاید توسط آن گروه گرفته میشود دیگر آن شخصی که ضربه خورده به بیرون نمیرود، در عوض آن شخصی که گرفته شده است از بازی اخراج میشود.

حالا نوبتی این کار را انجام میدهند تا افراد تمام شود.

توجه:اگر صدای فردی که با کمربند به طرف زمین حریف میروند قطع شود، از بازی برکنار میشود.

گروهی بازنده است که زودتر افرادش تمام شود.

ضمن تقدیر و تشکر از هاشم آزادواری برای ارسال این بازی

 

نویسنده: داود ׀ تاریخ: چهار شنبه 7 ارديبهشت 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

  این بازی نیاز به دو گروه مساوی(مثلا 5 نفره) ویک چوب نسبتا بلند و یک چوب کوچک که دو طرف آن را تراشیده باشند دارد.این دو گروه به روشهای متفاوت شروع کننده را تشخیص میدهند(مثلا گل یا پوچ به لهجه آزادواری قوش قوش مگن و یا...)

 پنج نفر گروهی که بازی را شروع می کنند باید با چوب بزرگه,چوب کوچک را (با پرتاب ضربات نرم) به هوا بزنند,این ضربات هر چه بیشتر باشد برای گروهشان بهتر است.

مثلا کل گروه 15 ضربه میزنند.

 این ضربات از جایی که به عنوان مبنا(اوستا)انتخاب کردند باید شروع شود,این 15 ضربه رامی زنند(زدن چوب بزرگ به چوب کوچک),مثلا کل 15 ضربه مسافتی حدودا یک و نیم کیلو متر میرود,حالا باید 5 نفر گروه دیگر این مسافت را با صدای کلووووووووووو بیایند,اگر به اوستا رسیدن که بازی تمام میشود ولی اگر 5 نفر با صدای ذکر شده به اوستا نرسیدن(مثلا مسافت کوچکی مانده)باید یک نفر انتخابی از آن گروه یک ضربه ای دیگر مخالف اوستا بزند و بعد دوباره با همان صدا به طرف اوستا بدود.

 

 

 ضمن تقدیر و تشکر از هاشم آزادواری برای ارسال این بازی

 

نویسنده: داود ׀ تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:الک ,بازی ,محلی,آزادواری, بازی چوب,اوستا,بازی گروهی , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

به تعداد بازيکنان روى يک خط مستقيم و با فاصله‌اى مساوى چاله‌هاى کوچکى به قطر دو سانتيمتر و عمق ۲ - ۵/۲ سانتيمتر روى زمين حفر مى‌کنند. نفر اول بازي، تیشله خود را لب چاله  اول مى‌نشاند (در لهجه محلى شوند مى‌گويند). سپس نقطه‌اى را در امتداد چاله‌ها با فاصله  دو خانه به‌عنوان نقطه  شروع بازى تعيين مى‌کنند. بازيکنان به‌ترتيب از نقطه  شروع تیشله‌هاى خود را به‌طرف چاله‌ها مى‌زنند. در اينجا توافق مى‌کنند: لوکلى موکلى از سيخ تا سوزه قبوله (از سيخ تا سوزن قبول است ). در اينجا چندين وضع پيش مى‌آيد: يکى اينکه بازيکنى که تیشله را زده است تیشله‌اش به لبه  چاله برمى‌خورد و برمى‌گردد (لوکلي) که در اين حالت دوباره بايد آن را بزند. ديگر اينکه تیشله به خانه برود يا به تیشله  بازيکن ديگر برخورد کند ( تير بزند) در اين‌صورت نيازى به تکرار بازى نيست . شکل ديگر تیشله به لبه چاله بخورد و به‌طرف چپ يا راست منحرف شود (موکلي) که در اين‌صورت بازيکن مجدداً بايد تیشله را بزند . هربار که تیشله بازيکنى به تیشله يکى ديگر از بازيکنان بخورد يک امتياز مى‌گيرد. گاهى بازى بر سر پول انجام مى‌شود. (به ازاء هر تير مبلغى از قبل تعيين مى‌کنند). وقتى اين بازى دو نفره انجام مى‌شود، گرفتن سه خانه برابر با يک تير به‌حساب مى‌آيد. در اين‌صورت وقتى هر چهارخانه گرفته شود بازى تمام مى‌شود .

نویسنده: داود ׀ تاریخ: سه شنبه 16 فروردين 1390برچسب:بازی , محلی , آزادوار , جوین , سبزوار , ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

در ابتدا افراد به دو دسته مساوي تقسيم مي شوند. هر دسته داراي يك سردسته و يك نماينده مي باشد. براي هر نفر در هر گروه يك هم پل در گروه ديگر مشخص كرده.دو دسته ، هر كدام پشت يك ديوار به صف و نوبت مي ايستاند . و نماينده هر گروه براي نظارت در محل گروه ديگر  قرار  مي گيرد.

سردسته يك گروه(گرويه يك ) مي گويد :  هوپن هوپنك .       

سردسته گروه مقابل( گروه دو ) : لبيك

سردسته گروه يك : پل  ..... ( اسم يك نفر از گروه مقابل )

سردسته گروه دو مي بايست رديف پل نفري كه اسمش  گفته شده را اعلام نمايد .

اگر رديف اعلام شده درست باشد. نماينده گروه دو ( كه در محل گروه يك ايستاده است ) ميگويد : هر دگنك ، سپس گروه دو به گروه يك حمله كرده و سوار بر افراد گروه يك شده و كولي از افراد مي گيرند.

اگر رديف اعلام شده اشتباه باشد نوبت گروه مقابل مي شود و مراحل بازي تكرار مي شود تا يك گروه نوبت را صحيح بگويد.

 

نویسنده: داود ׀ تاریخ: جمعه 18 فروردين 1390برچسب:بازی , محلی , آزادوار , جوین , سبزوار , خراسان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ابتدا افراد شركت كننده در بازي به دو گروه مساوي تقسيم مي شوند . هر دسته داراي يك سردسته مي باشد . بوسيله گل يا پوچ گروه بازنده انتخاب مي شود . گروه بازنده  مي بايست در مكاني نشسته و گروه ديگر در سطح روستا قايم شود ( بصورت گروهي ) . بعد از مدت زماني ( حدود ده دقيقه ) دو سر دسته به اتفاق هم دنبال گروهي كه قايم شده اند مي گردند. مي بايست سر گروه بازنده گروه ديگر را پيدا كند تا آن گروه بازنده شده  و جاهاي دو گروه عوض شود . سر دسته گروهي كه قايم شده اند با داد زدن و اعلام موقعيت مكاني كه هستند گروه خود را هدايت مي نمايد تا گروه جابجا شده ( در سطح روستا ) و سر گروه بازنده گروه را پيدا نكند. گروهي كه قايم شده اند به سمت گروه بازنده كه نشسته اند رفته ( در صورت عدم پيدا شدن توسط سر گروه بازنده ها ) و زماني كه به گروه بازنده رسيده به انها حمله كرده و شروع به زدن گروه بازنده مي نمايند .

گروه بازنده با حمله گروه ديگر شروع به داد زدن و سردسته خود را با جمله ذيل خبر دار مي نمايند.

آقا ملا داد                                                              داد بي داد

زمانيكه سردسته  گروه بازنده مي رسد كتك زدن گروه بازنده تمام مي شود . بازي دوباره به همين روش ادامه پيدا مي كند تا زمانيكه سردسته گروه بازنده مكان گروه قايم شده را پيدا كند تا جاي دو گروه عوض شود.

 

نویسنده: داود ׀ تاریخ: جمعه 18 فروردين 1390برچسب:بازی , محلی , آزادوار , جوین , سبزوار , خراسان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صفحه قبل 1 صفحه بعد

تمامی حقوق برای سایت روستای آزادوار محفوظ است. انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
ضمن تشکر از بازدید شما دوست عزیز از سایت روستای آزادوار
داود